dilluns, 1 de juliol del 2013

Nit estellesiana al Botànic de València


Foto: Amb el Tomàs de los Santos i el Borja Penalba

            Continuen celebrant-se actes dins de l'Any Estellés, almenys des de la societat civil. Ja sabem que els nostres governants (almenys els autonòmics) no combreguen massa amb l'ideari estellesià, i si pogueren. el farien desaparèixer de la història. Però, per una altra banda tenim els artistes, les institucions independents, i els ciutadans...

            Sense anar més lluny, el passat divendres va tenir lloc al Teatre "El Micalet", el recital del meu paisà Josep Aparicio "Apa", que amb el títol "Poemes i cançons", homenatjava al poeta de Burjassot. Jo no vaig poder anar per motiu del meu treball. Tanmateix, sí que vaig anar ahir dissabte a l'acte organitzat per "FIL-PER-RANDA" al Jardí Botànic de València, dins del cicle que organitza la Universitat de València en aquest mateix espai.

            Vaig arribar a l'hora en punt (22,30), i ens va rebre el rapsode i actor Vicent Grande i Roig, que ens va recitar uns poemes de l'Estellés. Si de cas caldria criticar la manca d'il·luminació, però la veritat és que el jardí estava fabulós, amb una frescor que agraírem en una nit estiuenca de debò.

PROGRAMA

PRÈVIA:

"Ací" (Llibre de Meravelles)
"M'he estimat molt la vida" (Horacianes)

1.- ORIGENS:

"De pares pobres" (Cant de Vicent)
"L'ofici" (llibre de Meravelles)
"M'aclame a tu" (Llibre de Xàtiva)

 2.- LA POSTGUERRA:

 "Per exemple" (Llibre de Meravelles)
 "No escric èglogues" (Llibre de Meravelles)
 "Amor i amor" (L'amant de tota la vida)
 "Els amants" (Llibre de Meravelles)

  MENJAR I BEURE:

  "El vi" (Llibre de Meravelles)
  "M'agraden molt les albergínies" (Horacianes)
  "El pimentó torrat" (Horacianes)

   3.- TRANSICIÓ CAP A LA DEMOCRÀCIA:
                    
   "Aquest any miserable de..." (Horacianes)
   "Meditació" (L'ofici de demà)
   "Fundacions de la ràbia" (Llibre de Meravelles)
    "Suetoni, que és un fill de puta..." (Horacianes)
    "Vora el Barranc del Carraixet" -fragment- (Mural del País Valencià)
    "Homenatge Anònim XV" (Exili d'Ovidi)

     ISABEL:
               
     "M'has dit que vols saber la meua edat" (Les acaballes de Catul)
     "He aixecat mentre escribia el cap" (Sonata d'Isabel)
     "La casa de la música vora el mar" (Odes temporals) 

      MURAL DEL PAÍS VALENCIÀ: 

      "Res no em pot complaure tant com..." (Declaració de principis)
      "Poble" (Volum II Mural del País Valencià)
      "Assumiràs la veu d'un poble" (Llibre de Meravelles)

       MORT:

       "Post-Mortem" (L'inventari clement)
        "Es va morir a la primera, i tots..." (El gran foc dels garbons)
        "Em posareu entre les mans la creu" (El gran foc dels garbons)
        "Allò més fotut de la mort, no és la mort en si" (Epitafis)
        "No puc dir el teu nom" (Llibre d'exilis)
                     
         * En negreta estan les cançons interpretades pel Tomàs i el Borja...


            Aleshores arribàrem a l'espai on es va celebrar el concert programat del Tomàs de los Santos i el Borja Penalba, reforçat amb els poemes estellesians amb els que el Vicent va seguir delectant-nos.


            Ja havia escoltat els dos artistes al concert del Tívoli de Burjassot "La veu d'un poble" del passat 15 de juny, que va organitzar Escola Valenciana, en homenatge a l'Estellés i com a cloenda de les Trobades del 2013.  En aquell concert vaig descobrir les cançons que el Tomàs i el Borja havien fet amb uns quants poemes del poeta de Burjassot. Sobretot, em va agradar molt la que duu per títol "Homenatge Anònim XV", que és un poema del llibre "Exili d'Ovidi" de Vicent Andrés Estellés, amb la que Tomàs de los Santos va guanyar el IV Premi Martí i Pol del 2011, que atorga el Celler Vall Llach al millor poema en català musicat. En aquest enllaç podeu escoltar aquesta i altres cançons dels dos artistes valencians:


            Bé, i això és tot, entre poemes i cançons va transcórrer la nit, i després hi hagué una copa de cava i una "picaeta", al mateix jardí, on vaig poder raonar una estona amb els artistes. Una nit màgica per a no oblidar.

***

Fotografies  de l'acte:

Vista del jardí, amb l'escultura d'Andreu Alfaro en primer terme

Vicent Grande, gran rapsode, acompayat per la guitarra del Borja

Tomàs de los Santos (cantant) i Borja Penalba a la guitarra

Vista general del públic (totes les fotos són meues)

***

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada